Her er innholdet i oppdragsbrevet:
Bakgrunn for
oppdraget
Regjeringen mener at det er behov for færre og større brann-
og redningsvesen. Brannstudien anbefaler å organisere brannvesenene fylkesvis,
i 18 eller 19 brannvesen, avhengig av om Oslo og Akershus slås sammen eller
ikke. Regjeringen fremmet 6. mars 2015 et forslag om reform av politiet, som
blant annet foreslår å redusere antall politidistrikter fra 27 til 12.
Mye tyder på at det er noe å vinne på en mer ensartet
organisering nødetatene imellom, og at ulik struktur gir unødvendige
utfordringer ved håndtering av hendelser som krever innsats fra flere nødetater.
I arbeidet med ny organisering av brann- og redningsvesenet er det derfor
naturlig å se på muligheten for felles beredskapsgrenser for nødetatene snarere
enn på fylkesgrensene, slik som Brannstudien foreslår. Regjeringen vil derfor utrede en
løsning med etablering av ett eller flere brann- og redningsvesen innenfor
yttergrensene til de fremtidige politidistriktene.
Brannstudien tar ikke stilling til hvordan kommunene skal
samarbeide om større brann- og redningsvesen. Det er nødvendig å komme frem til
samarbeidsformer som sikrer større enheter, og som samtidig ivaretar kommunal
styring og kontroll.
Justis- og beredskapsdepartementets (JD) tildelingsbrev av
11. februar 2015 til
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
fremgår det av styringsparameter 1 oppgave 1 at: «DSB skal bidra i arbeidet med
å lage beslutningsgrunnlag for omstrukturering av brann- og redningsvesenet.»
Beskrivelse av
oppdraget
JD ber DSB om å:
-
utrede en løsning med etablering av ett eller
flere brann- og redningsvesen innenfor yttergrensene til de fremtidige
politidistriktene
-
utrede/ redegjøre for modeller for samarbeid,
organisering og styring av brann- og redningsvesenene som ivaretar kommunal
styring og kontroll
-
vurdere behovet for og, om nødvendig, komme med
forslag til regelverksendringer
Føringer for
oppdraget
DSB skal i utarbeidelsen av beslutningsgrunnlaget ta hensyn
til at ny organisering av brann- og redningsvesenet skal:
-
legge til rette for ledelse på heltid, både når
det gjelder brannsjef og lederfunksjoner innen forebygging og beredskap
-
etablere fag- og kompetansemiljøer, som gir bred
erfaring og god kunnskapsutvikling innen forebygging, håndtering av hendelser
og samvirke med andre beredskapsaktører, blant annet de frivillige,
Fylkesmannen, Sivilforsvaret og Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensning
(IUA)
-
sikre lokal tilstedeværelse av brannmannskaper
og -ressurser, ved at dagens krav til innsatstid opprettholdes
-
legge til rette for at ressursene til et
brannvesen kan forflyttes og brukes nasjonalt dersom det er behov for det
-
forholde seg til grensene for de nye
politidistriktene og brannvesenets 110-sentraler
-
kunne gjennomføres innenfor dagens kostnadsramme
og ressursbruk hos de kommunale brannvesenene
DSB skal under utarbeidelsen av beslutningsgrunnlaget holde
seg orientert om avsluttede og pågående utredningsarbeider og prosesser som har
betydning for arbeidet.
DSB skal ha kontakt og dialog med relevante aktører og
kompetansemiljøer. Kontakt med Kommunal- og moderniseringsdepartementet og
øvrige relevante departementer, skal gå via JD, og ta utgangspunkt i
bakgrunnsnotater utarbeidet av DSB.
JD legger til grunn at DSB straks orienterer departementet
om hendelser eller problemstillinger som kan forsinke fremdriften i arbeidet. JD
viser for øvrig til oppdragsbrev nr. 6 av 10. april 2015 om forslag til
gjennomføring av et pilotprosjekt.
Frist
DSB skal rapportere om status og fremdrift i arbeidet i
møter med departementet 15. september og 28. oktober 2015.
JD ber om å motta beslutningsgrunnlaget innen 1. desember
2015.
DSB skal gjennomføre oppdraget innenfor eksisterende
budsjettramme. |