Oppgaven vår har hatt som mål å svare på følgende
problemstilling:
Hva opplever
nødetatene i Tromsø som utfordringer for samvirke, og hvordan kan det påvirke
samvirket?
Funnene vi har identifisert viser at det er flere
utfordringer for samvirke mellom nødetatene i Tromsø, og at disse utfordringene
kan føre med seg et mangfold av mulige påvirkninger. Vi har identifisert
følgende fire hovedområder hvor etatene opplever utfordringer, og hvor de
mulige påvirkningene kan gjøre seg gjeldene: trippelvarsling og varsling,
redningskanal 5, skadested og opprettelse av kommandoplass, og øvelse og erfaringsdeling.
Funnene viser at det er en utfordring at trippelvarslingen
mellom etatene tar for lang tid. Dette er noe som kan gi økt stress og
mikrobelastninger, da det kan lede til at etater må vente på hverandre og ikke
får startet sitt arbeid.
Tolkningen til operatøren på fagsentralene virker som en
utfordring fordi en både må gjøre tolkninger i henhold til taushetsplikten om
politiet skal varsles, men også om det er behov for at alle tre etatene rykker
ut. Selve tolkningen virker som en utfordring da politiet blir varslet sent i
noen tilfeller, samt at enkelte etater ikke blir varslet da operatørens
tolkning ikke er korrekt. Etatene kan måtte vente på bistand før de kan aksjonere,
og dette kan føre til at de er nødt til å endre den opprinnelige handlingsplanen,
noe som igjen øker muligheten for økt belasting og stress for personellet.
Når det kommer til funnet mottaksfeil, altså varsling
gjennom fagsentraler, fremkommer det også som en utfordring, da feiltolkning av
bistandsmeldinger kan finne sted. Dette siden meldingen må gjennom flere ledd,
og derfor kan ha endret innhold når den endelig kommer frem til sluttpunktet.
Dette er noe som kan påvirke i alvorlig grad, da det kan gå ut over sikkerheten
til de involverte. Funnet trenger en bredere undersøkelse, da det bare var én
av våre informanter som fortalte om denne opplevelsen, og det er derfor
vanskelig å konkret kunne si at det vil være en utfordring for samvirke. Det
som derimot kan tenkes, er at det kan være et mer utbredt problem enn empirien
vår skulle tilsi, siden en kan anta at nødetatene ofte kommuniserer på denne
måten.
Redningskanal 5 med sin utilstrekkelige dekningsgrad er en
klar utfordring for samvirke, og kan påvirke i den grad at viktig kommunikasjon
blir hindret. Dette kan videre føre til mikrobelastninger, økt stress og
usikkerhet, samt lede til dårligere koordinering og planlegging. Innenfor
bruken av redningskanalen fremstår også regelbrudd som en utfordring, både når
det gjelder det at ikke alle slår på kanalen ved utrykning, men også brudd på
sambandsdisiplin og prosedyrer ved at kanalen blir unødig opptatt med
irrelevant løsprat. Dette kan hindre informasjon i å bli formidlet og informasjon
kan gå tapt, samt at informasjonsgrunnlaget kan bli dårligere, og dermed føre
til mindre egnede beslutninger. Det vil igjen kunne øke belastningen på innsatspersonellet.
Det som til slutt framkommer som en utfordring ved redningskanalen, er at en
ikke har mulighet til å lytte til egen fagkanal og redningskanalen samtidig,
noe som igjen gir muligheten for informasjonstap.
Innenfor skadested og opprettelse av kommandoplass (KO) er
det flere utfordringer som viser seg. Hovedutfordringen som kommer frem, er at
en sjeldent setter KO på et skadested. Noe av bakgrunnen for dette kan være
dårlig bekjentskap, siden en ikke kjenner personen en skal samhandle med på
forhånd, og dermed ikke gjenkjenner personen på et hendelsessted. Andre
utfordringer som kom frem, var at det er vanskelig å få tak i lederne, og at
lederne ikke trekker seg ut for å lytte til redningskanalen. Det blir også
nevnt mangelfull markering av hvem som er leder, samt for mange personer merket
med lederfunksjon, noe som kan være en utfordring ved at det kan skape forvirring
og vanskeliggjøre kontakt med de rette personene. Får en ikke snakket med de
andre lederne og avklart viktige spørsmål, kan det gi dårligere oversikt over situasjonen,
samt lede til økt usikkerhet, stress og overbelastning, i tillegg til at kvaliteten
på beslutningene vil kunne bli påvirket.
Til slutt kan det at ambulansen ikke har fastsatt operativ
leder helse fungere som en utfordring i KO, da det ikke er sikkert at personen
er egnet til rollen han/hun får, eller påtar seg. Er ikke personen egnet, kan
det gi økt stressopplevelse, usikkerhet og belastning for personen, noe som
igjen kan påvirke evnen til informasjonsbehandling og problemløsning. Dette kan
også lede til at informasjon ikke blir formidlet, og det kan være svært uheldig
for samarbeidet i KO.
I det siste hovedområdet, øvelse og erfaringsdeling, kommer
det frem at lite samvirkeøvelser mellom etatene er en stor utfordring. Det at
det er så få samvirkeøvelser mellom etatene, vil kunne påvirke i den grad at
muligheten for erfaring og kompetanseøkning er lav. Andre påvirkninger kan være
dårligere mulighet for opprettholdelse av eksisterende nivå, samt mindre
mulighet for å avdekke feil og mangler. Videre vil mannskapet få dårligere
muligheter for læring, og dårligere muligheter til å bygge opp mestringsfølelse
og robusthet mot stress, i tillegg til at dårligere samhandling med de andre
nødetatene også er mulige konsekvenser. En vil ved manglende samvirkeøvelser i
mindre grad kunne øke sin bevissthet rundt mulige scenarioer som kan inntreffe
ute i innsats. Lav øvelsesfrekvens gir mannskapet mindre mulighet til å lære
hverandres styrker/svakheter og arbeidsmetoder å kjenne, og sjansen for å bli
mer sammensveiset minker.
Lite krav til øvelser ble trukket frem av informantene, men
det var delte meninger om dette er en utfordring. Siden uttalelsene varierer
noe, er det vanskelig å trekke noen konklusjoner basert på funnene, men lite
krav til øvelse kan påvirke i den grad at få øvelser blir gjennomført.
Det som derimot fremsto som en av utfordringene, var lite
erfaringsdeling, relasjons- og nettverksbygging, noe som informantene mente var
en mangelvare i Tromsø. Mangelen på dette vil kunne gi mindre mulighet til å
tilegne seg oppdatert kunnskap, og dele erfaringer og kompetanse. I tillegg vil
dette gi dårligere personlig kjennskap til hverandre, og forståelse av
hverandres roller, begrensinger og muligheter.
Noe som kan ligge til grunn for de funnene vi har
identifisert under hovedområdet øvelse og erfaringsdeling, er utfordringer med
for lite tid og ressurser.
Som det framkommer av funnene våre, er det stor spredning i
utfordringene. De finnes i alle deler av nødetatenes hverdag. Helt fra første
varsling finner sted, til en er i arbeid på skadestedet, og til arenaer for
øvelse, erfaringsdeling, og nettverks- og relasjonsbygging. Det er mye som
fungerer bra blant etatene. Funnene viser for eksempel når det kommer til
øvelser, øves det mye individuelt, noe som er meget bra. En annen ting som er
positivt, er at det virker som at samtlige av dem vi intervjuet hadde stor
tillit til de andre etatene, både til mannskap og ledere. Informantene virket både
engasjerte og positive til å få bedringer på plass, noe som vil gjøre det lettere
å forbedre noen av de funnene som er avdekket.
Etter arbeidet med denne oppgaven sitter vi igjen med
inntrykk av at når det kommer til samvirke mellom nødetatene, har de en del
utfordringer de står ovenfor som påvirker samvirke i negativ grad. Vi sitter
også med inntrykk av at nøkkelen til å løse disse utfordringene virker å ligge
på et annet og høyere nivå, men det er vanskelig å trekke noen klare
konklusjoner. Hvis våre betraktninger er riktige, vil det være interessant og gjøre
en studie på et høyere nivå. Det vil også være interessant å gjennomføre
studien på nytt, etter at nødnettet og samarbeidet som etatene prøver å få på
plass har blitt implementert.
Les hele rapporten
|